I dag skriver vi om Volvos storsatsning i Torslanda, om regelverk kring ombyggnation och ändring av bil samt om den judiska sekt i London som förbjuder kvinnor inom sin församling att köra bil.
I Göteborgs-Posten kan vi läsa att de på Volvos Bilfabrik i Torslanda har fått tillbaka sitt nattskift och att de nu planerar för att kunna bygga femtio bilar i timmen, dygnet runt. Det krävs utbildningar för flera tusen personer innan projektet kan köras på helfart och hela 1500 personer har nyanställts och drygt fyrtio procent av de nyanställda är kvinnor – en betydligt högre andel av kvinnor än hur det ser ut på fabriken i dagsläget. Där pågår säkerligen även stansning, montering och lödning för fullt.
För de som hellre mekar och monterar med sina egna alter till bilar finns det en hel del lagar att följa, det är helt enkelt viktigt att läsa på innan man tar sig för och bygger om – det är inte helt säkert att alla ändringar är tillåtna enligt lag. Behöver man hjälp med stansning till exempel går det utmärkt att kontakta www.sarholms.se/stansning.
Här nedan listar vi bra saker att veta om man funderar på att bygga om sin bil, från en artikel i LTZ:
- I Sverige görs skillnad mellan ombyggt och ändrat fordon. Regelverket för dem skiljer sig kraftigt
- Ombyggda fordon kontrolleras av SFRO. Sedan kontrollerar Bilprovningen främst att SFRO:s dokumentation stämmer med hur bilen faktiskt ser ut
- Ändrat fordon kontrolleras bara av Bilprovningen
- Underskatta inte vad som behövs för att fordonet ska räknas som ombyggt. Det räcker inte att byta hjul, fjädring och trimma motorn.
- Man måste ändra betydligt fler saker, exempelvis byta motor, växellåda, bakaxeln och hela bromssystemet. Är det mindre än så är fordonet bara ändrat
- För ett ändrat fordon är reglerna inte speciellt generösa. Bilen ska klara precis samma krav som ställs på originalet
En tråkig nyhet
Vidare kan vi berätta om nyheten som chockar många i London, nämligen att en ultraortodox judisk församling/sekt har förbjudit kvinnor att köra bil, eftersom detta skulle gå mot traditionella regler, utan vidare förklaring till saken. Det visar sig tyvärr att kvinnor inom denna judiska gren dock sällan kör bil men detta får inte förändras enligt de rabbiner som proklamerar om förbudet. Ja som tur är får de flesta kvinnor i världen ändå köra bil, en rättighet som vi inte får ta för given, tydligen. Mer om detta kan du läsa om i denna artikel i Dagens Nyheter.